Lokal handlingsplan
Lokal handlingsplan för Eriksskolans fritidshem
Vår handlingsplan har arbetats fram med utgångspunkt från Läroplanen och Skolverkets allmänna råd inom självkännedom, trygghet, ansvarstagande, respekt, delaktighet och framtidstro.
Vi vill..
- att alla barn ska känna sig trygga
- att alla barn ska vara en bra kompis
- ge barnen tillfälle att prova olika aktiviteter
- att barnen ska ha roligt
Samverkan med vårdnadshavarna
- skapa en bra kontakt med vårdnadshavarna
- att vårdnadshavarna ska känna att de tryggt kan lämna sina barn på fritidshemmet
- att vårdnadshavarna känner till vår verksamhet
- att vårdnadshavarna tar ansvar för att meddela fritidshemmet vid hemgång, lovdagar och sjukfrånvaro
Socialt lärande i vardagen
- att barnen ska få social kompetens genom vår värdegrund
- att barnen utvecklas socialt genom leken
- att barnen ska få respekt, förstå och acceptera andra människors behov, känslor och lika värde
- att barnen lär sig ta ansvar för kläder, saker och sitt handlande
- att stärka barnens jag- och vikänsla
- att barnen ska hitta strategier för att lösa konflikter
- att barnen kan påverka sina egna aktiviteter och att deras synpunkter respekteras och tas tillvara
Hur…
- genom att vara bra förebilder och visa varandra respekt
- genom att hjälpa och träna barnen i konflikthantering
- genom att ha tydliga regler och rutiner
- genom att erbjuda olika aktiviteter, såsom skapande verksamhet, rörelse och lekar
- genom att vara lyhörd för barnens önskemål av aktiviteter
Samverkan med vårdnadshavare
- genom att ha kontakt med vårdnadshavarna
- genom föräldramöten och samtal
Socialt lärande i vardagen
- ge barnen tid och tillfälle till fri lek
- genom att vara en bra förebild i ord och handling genom att visa att människor har lika värde och rätt till respekt
- genom att erbjuda olika aktiviteter
Strävansmål för fritidshemmet
- mer samarbete mellan fritidsavdelningarna
- arbeta med ljudvolymen
- fortsätta arbeta med kvalitetsarbete
- kompetensanvändande och kompetensutveckling
- vi strävar efter att bibehålla vår inriktning mot ”lärande i vardagen” och att stödja elevernas sociala utveckling både när vi arbetar i fritidshemmet och i skolans arbetslag